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  • COURS DE CIVILISATION 2016-2017

     

    Dernière mise à jour le 4 septembre 2016

     

     

    COURS DE MAJEURE : (réservés aux étudiants inscrits en LLCE)

     

    L1 LLCE (S2) - Introduction à la civilisation des pays anglophones, 18e siècle (UE5) : tous les étudiants doivent suivre l’unique cours de civilisation (2e semestre).

     

    L2 LLCE (S3) - civilisation britannique, 19e siècle (UE9) : les étudiants doivent choisir un cours dans la liste (1er semestre)

     

    L2 LLCE (S4) - civilisation américaine, 19e siècle (UE13) : les étudiants doivent choisir un cours dans la liste (2e semestre)

     

    L3 LLCE (S5) - civilisation américaine, 20e siècle (UE21) : les étudiants doivent choisir un cours dans la liste (1er semestre)

     

    L3 LLCE (S6) - civilisation britannique, 20e siècle (UE17) : les étudiants doivent choisir un cours dans la liste (2e semestre)

     

     

    COURS DE MINEURE L2 : (réservé aux étudiants inscrits en LLCE)

     

    L2 mineure Culture et médias (UE10) : revue de presse.

     

     

    COURS DE MINEURES L3 : (également ouverts aux étudiants non-anglicistes ayant au moins le niveau B2 en anglais)

     

    L3 mineure Culture et médias (UE18) : les étudiants doivent suivre également l’unique cours de mineure de civilisation proposé au 1er semestre. À NOTER : en mineure Culture et médias, les étudiants peuvent en outre choisir un cours de civilisation parmi ceux proposés au 2e semestre (UE17 et UE22).

     

    L3 mineure enseignement (UE22) : les étudiants doivent suivre également l’unique cours de mineure de civilisation proposé au 2e semestre.

     

     

     

     

     

    DESCRIPTIFS DES COURS DE MAJEURE

     

     

     

    L1 LLCE (S2) - Introduction à la civilisation des pays anglophones, 18e siècle (UE5)

     

    2e SEMESTRE : Les étudiants doivent suivre l’unique cours de civilisation :

     

    • Le long 18e siècle anglo-américain

    R. BETHMONT : (horaire à venir)
    S. LEFAIT : (horaire à venir)
    T. McINERNEY : (horaire à venir)
    A.-C. FAUCQUEZ : (horaire à venir)

     

    Ce cours a pour but de familiariser les étudiants avec les problèmes de méthode propres au domaine de la civilisation, en étudiant le monde anglophone pendant la période de la fin du XVIIe au début du XIXe siècle. Seront abordés : les origines du système parlementaire, la colonisation de l’Amérique du nord, et l’industrialisation. Les étudiants doivent fournir un travail régulier au cours du semestre pour valider cet E.C

     

    Bibliographie :
    - Tuttle, Elisabeth. Les Iles britanniques à l’âge moderne, Paris, Larousse, 2001.
    - Frison, Danièle, et al. Expansion of the Anglo-American World 1688-1900), Paris, Ellipses, 1995.

     

     

     

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     L2 LLCE (S3) - Civilisation britannique, 19e siècle (UE9)

     

     

    1er SEMESTRE : Les étudiants doivent choisir un cours parmi ceux proposés ci-dessous :

     

    • Ireland in the 19th Century (T. McINERNEY)

    Lundi 15h-18h

     

    By the 19th century, the ‘Irish Question’ had become a source of constant frustration at the heart of the British Empire. Despite successive waves of colonisation, the island had never fully integrated into the United Kingdom : its notoriously corrupt ruling elite had largely abandoned their estates, while its peasantry, among the poorest in Europe, had become a hotbed of political radicalism and violent rebellion. Meanwhile, the twin disasters of famine and mass emigration had forged a unique new link between this subjugated territory and the United States of America : by 1850 one out of every four people living on the island of Manhattan had been born on the island of Ireland. This course looks at what the history of Ireland in the nineteenth century can tell us about the British Empire as a whole. How did this tiny island cause so much strife for the world’s biggest colonial power ? And how did the events in Ireland influence the new and revolutionary discourses of nationalism around the world ? 

     

    Bibliography (available in the BU P8) :

    - Foster, RF. The Oxford Illustrated History of Ireland. Oxford : Oxford UP, 1991.

    - Kinealy, Christine. The Great Irish Famine : Impact, Ideology and Rebellion. Basingstoke : Palgrave, 2002.

    - O’Brien, Conor Cruise and Máire. A Concise History of Ireland. London : Thames and Hudson, 1982.

     

     

     

    • 19th Century Britain : From Little England to World Empire (L. MAGUIRE)

     Mardi 15h-18h

     

    Nous examinerons la Grande Bretagne à l’époque victorienne, notamment sa politique étrangère et coloniale. Pour mieux comprendre ces questions on étudiera également la société victorienne, la vie politique, et les conflits sociaux. Nous essaierons de faire revivre cette période charnière au cours de laquelle le pays est devenu la plus grande puissance du monde mais a aussi progressé vers la démocratie et vers une plus grande justice sociale. C’est à travers les écrits de Disraeli et de Gladstone, ceux de Keir Hardie et de Charles Stuart Parnell, ou encore à travers les découvertes de Stanley et de Livingstone - pour ne citer que ces personnages éminents - que nous tenterons de faire revivre ce moment essentiel de l’histoire de la Grande-Bretagne.

     

    Bibliographie  :

    - Black, Jeremy & Donald MacRaild. Nineteenth Century Britain (Macmillan, 2003)

    - Briggs, Asa. The Age of Improvement (Longman, nouvelle edition, 2000)

    - Porter, Andrew, ed. The Oxford History of the British Empire : The Nineteenth Century (Oxford University Press, 1999)

     

     

    • Victorian Britain : the Making of a Liberal Society (R. BETHMONT)

     Mercredi 9h-12h

     

    The 19th century was a period in which Britain went through remarkable political, economic and social change, in many ways the consequence of the Industrial Revolution. The course will focus on how the British way of life was increasingly defined by the notions of freedom and progress : in the process of democratisation and liberalization, an ever greater number of Britons gained political, religious, economic and social rights. Liberal progress, however, was relative. At the end of the 19th century Britain was beset by major social problems, leading to a redefinition of liberalism.

     

    Bibliography : (The books are available at the BU)

    - Laurent Bury, Civilisation britannique au XIXe siècle, Hachette, 2001.
    - Bernard Cottret, Histoire de l’Angleterre, Tallandier, 2007.
    - Theodore K. Hoppen, The Mid-Victorian Generation 1846-1886, Oxford University Press, 2000. 

     

     

    • Cities and Urban Life in Britain and the Empire, 1830-1900 (T. McINERNEY)

     Jeudi 12h-15h

     

    Au cours du XIXe siècle la population de la Grande-Bretagne a doublé, allant de 20 millions à 40 millions personnes. En même temps, son paysage de hameaux et de petites bourgades a été rapidement avalé par un étalement urbain sans égal en Europe. En Grande-Bretagne, l’ascension de la grande ville a transformé la politique de la classe, du genre, et de la nationalité. Dans les territoires plus éloignés, les villes coloniales sont devenues les fers de lance d’un empire qui couvrira bientôt un cinquième de la planète. Ce cours examine l’histoire culturelle de la Grande-Bretagne et de l’Empire à travers ces lieux stratégiques du développement du commerce, de l’industrie, et du colonialisme. Chaque semaine, on étudiera une nouvelle grande ville en lien avec des transformations sociales et politiques contemporaines. Les villes étudiées incluront : Liverpool, Kingston, New Delhi, Sydney, Edinburgh, Dublin, et Londres

     

    Bibliographie indicative : (Tous ces titres sont disponibles soit à la BU de Paris 8, soit à la Bibliothèque Interuniversitaire de la Sorbonne) :

    - Hunt, Tristram. Building Jerusalem : The Rise and Fall of The Victorian City. London : Hachette, 2010. (BIU de la Sorbonne).
    - Hyam, Ronald. Britain’s Imperial Century : 1815-1914 : a Study of Empire and Expansion. London : Macmillan, 1993 (BIU de la Sorbonne)
    - Porter, Andrew. The Oxford History of the British Empire. Oxford, Oxford University Press, 1999 (BU Paris 8).
    - Holme, Robert. Of Planting and Planning : The Making of British Colonial Cities. New York : Routledge, 2009 (BIU de la Sorbonne)
    - Williams, Brenda. Victorian Britain. Andover : Jarrold, 2005 (BU Paris 8)

     

     

     

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    LLCE L2 (S4) - Civilisation américaine, 19e siècle (UE13)

     

     

    2e SEMESTRE  : Les étudiants doivent choisir un cours parmi ceux proposés ci-dessous :

     

    • How the West Was Won : American Westward Expansion in the 19th century (J. BOURDIN)

     (horaire à venir)

     

    This course provides an analysis of the American westward expansion in the 19th century, and explains how the West was won through different stages and patterns : the pioneers’ migration and occupation of the land, diplomatic moves, wars, and the building of the transcontinental railroads. The American West, which was sometimes idealistically described as an uninhabited “Garden of Eden,” was actually peopled with characters that have become the archetypes of a typically American mythology. The American West and its themes, particularly the Frontier and the concept of Manifest Destiny, will be studied through diverse sources and in parallel with the influence of folklore, popular culture, myths and representations : the American West between History and Myth(s).

     

    Select bibliography :

    - Billington, Ray Allen, and Martin Ridge, Westward Expansion : A History of the American Frontier, 5th edition, New York : Macmillan, 1982.

    - Jacquin, Philippe, et Daniel Royot, Go West ! Une histoire de l’Ouest américain d’hier à aujourd’hui, Paris : Flammarion, nouvelle édition mise à jour, 2004.

    - Merk, Frederick, Manifest Destiny and Mission in American History : A Reinterpretation, (1963).

    - Turner, Frederick Jackson, The Frontier in American History (1921) [texte disponible en ligne sur Internet à l’adresse suivante : <http://xroads.virginia.edu/ HYPER/TURNER/home.html>]

     

     

     

    • African-American history, 1619-1877 (A.-C. FAUCQUEZ)

     (horaire à venir)

     

    This course aims at retracing the history of African-Americans in the United States, from the arrival of the first slaves in 1619 to the end of the Reconstruction era in 1877. More than the history of an ethnic group, African-American history is paramount in that it has been shaping the history of the nation as a whole : slavery was used to build the colonies but also led to the destruction of the nation with the Civil War. This course will thus highlight the key moments in African-American history : the transatlantic slave trade, slavery in colonial America, the Revolutionary Era, the Antebellum South, the rise of the abolitionist movement, the Civil War and the Era of Reconstruction and will look at the various economic, political, social and cultural impacts on American history.

     

    Bibliography (the books are available at the university library) :

    - Foner, Eric, Reconstruction : America’s Unfinished Revolution, 1863-1877, (New-York : Harper and Row, 1988).

    - Foote, Thelma Wills, Black and White Manhattan : the History of Racial Formation in Colonial New York City, (New York, Oxford University press, 2004).

    - Genovese, Eugene D., Elizabeth Fox-Genovese, The Mind of the Master Class : History and Faith in the Southern Slaveholders’ Worldview, (Cambridge, Cambridge University Press, 2005).

    - Greene, Lorenzo Johnston and Benjamin Quarles, The Negro in Colonial New England, (New York, Atheneum, 1968).

    - Ira Berlin, Generations of Captivity : a History of African-American Slaves, (Cambridge, Belknap Press of Harvard university press, cop. 2003).

    - Ira Berlin, Many Thousands Gone : The First Two Centuries of Slavery in North America (Cambridge : Harvard University Press, 2000).

    - Kolchin, Peter, American Slavery, 1619-1877, 10th-anniversary edition, with a new preface and afterword, (New York, Hill and Wang, 2003).

    - Rothman, Adam, Slave Country : American Expansion and the Origins of the Deep South, (Cambridge, Harvard University Press, 2005).

     

     

    •  Settling the continent : the American people in the 19th century (J. BOURDIN) 

     (horaire à venir)

     

    This course focuses on the peopling and settling of the United States from the Declaration of Independence in 1776 until the years of mass immigration at the turn of the century.
    Course details (bibliography, assessment, etc.) will be given at the start of the semester.

     

     

     

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    LLCE L3 (S5) - Civilisation américaine, 20e siècle (UE21)

     

     

    1er SEMESTRE : Les étudiants doivent choisir un cours parmi ceux proposés ci-dessous :

     

     

    • African-American History : From Emancipation to the Fight for Civil Rights, 1865-1968 (C. BOURHIS-MARIOTTI)

     Lundi, 9h-12h

     

    African-American history is the history of an ethnic group in the United States also known as Black Americans. The majority of African-Americans are the descendants of enslaved Africans transported from West and Central Africa to the States during the trans-Atlantic slave trade. Others have arrived through more recent immigration from Africa, South America, and the Caribbean. Making use of different kinds of primary sources (texts and iconographic documents) and secondary sources (mostly video documentaries), this course surveys the history of African-Americans from their official emancipation to their fight for Civil Rights (1865-1968), and their role in the social, cultural, economic, and political evolution of the United States.

     

    Major Themes of the Course :

    • The Politics of Reconstruction

    • Along the Color-Line : Legal Segregation

    • The Great Migration

    • African-Americans in World War I

    • The Harlem Renaissance

    • The impacts of the Depression Years and the New Deal on African-Americans

    • Blacks in World War II

    • The birth of the Civil Rights Movement

    • The Civil Rights Movement

     

    Prerequisite : an adequate knowledge of general US history AND African-American history from 1607 to 1865. Students not familiar with this period in general US history MUST have read chapters 1 to 7 of the following US history online textbook before attending : Digital History, http://www.digitalhistory.uh.edu/era.cfm?eraID=1&smtID=2 

     

    OR, for more advanced students, chapters 1 to 20 of American Pageant. A PDF version of this book is currently available here : http://www.scuc.txed.net/webpages/cbaker/ap_us_history.cfm?subpage=40296 

     

    Students who have not attended the L2 course “African-American History : from Slavery to Freedom (1619-1865)” in 2015-2016 and who are not familiar with this period in African-American history MUST have read the following book (available at the university library) : Kolchin, Peter. American Slavery, 1619-1877. 10th-anniversary edition, with a new preface and afterword. New York (N.Y.) : Hill and Wang, 2003.

     

    Bibliography (the books are available at the university library) :

    - Alkalimat, Abdul. Introduction to Afro-American Studies : A Peoples College Primer. Urbana : University of Illinois, 1984, 5th ed.

    - Dierenfield, Bruce J. The Civil Rights Movement. Harlow : Pearson Longman, 2008.

    - Hornsby, Alton, Delores P. Aldridge, and Angela M. Hornsby. A Companion to African American History. Malden (Mass.) Oxford Carlton : Blackwell, Blackwell Companions to American History, 2005.

    - Lemann, Nicholas. The Promised Land : The Great Black Migration and How it Changed America. New York : Vintage Books, 1992.

    - Smethurst, James Edward. The African American Roots of Modernism : From Reconstruction to the Harlem Renaissance. Chapel Hill : University of North Carolina Press, 2011.

    - Walton, Hanes, and Robert Charles Smith. American Politics and the African American Quest for Universal Freedom. New York : Pearson Longman, 2005, 3rd ed.

     

     

    •  Immigration and ethnicity in 20th-century America (J. BOURDIN) 

    Mardi, 12h-15h

     

    This course focuses on the history of immigration and ethnicity in the United States throughout the 20th century. 
    Course details (bibliography, assessment, etc.) will be given at the start of the semester.

     

     

     

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    LLCE L3 (S6) - Civilisation britannique, 20e siècle (UE17)

     

    2e SEMESTRE : Les étudiants doivent choisir un cours parmi ceux proposés ci-dessous :

     

     

    • Identity Politics in Contemporary Britain (S. BALL)

     (Horaire à venir)

     

    In the context of the current disarray in broad-based party politics in the UK, this course takes as its theme political alliances formed around other forms of difference, i.e. ‘identity politics’. We start by examining the term and the controversies surrounding its use. We then move on to looking at the effects of identity politics in contemporary Britain, particularly in terms of region, locality, class, ‘race’, gender and (dis)ability. In the last part of the course we look at the making of identities in contemporary Britain with particular reference to the role of the media, and we question the continued relevance of the term ‘identity politics’.

     

    Bibliographie indicative :

    - Kenny, M., The politics of identity, Cambridge, Polity, 2004.

    - Lawler, S., Identity : sociological perspectives, Cambridge, Polity, 2014.

    - The Guardian, https://www.theguardian.com/society/identity-politics

     

     

    • War and Politics in Ireland in the 20th Century (T. McINERNEY)

    (Horaire à venir)

     

    In 2016 the Republic of Ireland celebrated the 100-year anniversary of the 1916 Easter Rebellion – a battle that heralded the Irish War of Independence from the United Kingdom. Yet, even as the commemorations continue, the island of Ireland remains divided : to the south lies the Independent, nationalist Republic, while to the north lies the deeply factionalised province of Northern Ireland, still controlled by the British crown. This course will consider the legacies of war in modern Irish culture, and interrogate the different narratives of nation, union, and self-determination that often underpin the ‘story of Ireland’. In particular, in light of the recent EU referendum in the United Kingdom, we will consider the changing political context in both parts of the island today.

     

     

     

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    DESCRIPTIFS DES COURS DE MINEURES

     

     

     

     

    L2 LLCE mineure Cultures et médias - Civilisation des pays anglophones (UE10)

     

    • Revue de presse (L. MAGUIRE)

     1er SEMESTRE, jeudi 15h-18h

     

    Ce cours examinera la presse internationale publiée en anglais. Nous étudierons en profondeur quelques sujets d’actualité pour considérer leur représentation dans différents pays et de points de vue politiques différents. De plus, l’étudiant.e apprendra à préparer un article depuis la recherche jusqu’à la livraison (documentation, entrevues, synthèse, rédaction, etc.)

     

     

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    A NOTER : les deux cours suivants sont également ouverts aux étudiants non anglicistes dont le niveau d’anglais est égal ou supérieur à B2.

     

     

    L3 LLCE mineure Culture et médias - Civilisation des pays anglophones (UE18)

     

    • Audiovisual fiction and contemporary US society : from mirroring to reflexivity (S. LEFAIT)

     1er SEMESTRE, lundi 12h-15h

     

    This course focuses on what media analysis can bring to the study of contemporary American civilization. The aim is to show students how they may benefit from analyzing various types of media in order to improve their understanding of contemporary United States, but also to give them the required basics in case they should want to enroll in the MC2L Master’s degree. For this purpose, the zones of interference between various topical issues and their media representations will be studied, placing special emphasis on the bilateral influence they have on each other. Varied media will come under study (fixed image, cinema, television, Internet), in relation with various civilization issues : racial tensions and the stakes of their screen depiction, the rise of surveillance societies and its impact on audiovisual fiction, post-911 paranoia and corresponding media vehicles, the two-way relationship between military fiction and armed conflicts, etc. TV series will be under specific focus, especially their narrative techniques and their anchorage into the current participatory culture, as well as the way they picture contemporary American politics and tend to play a constantly growing part in it.

     

    Select bibliography :

    - Corner, John. 1998. Studying Media : Problems of Theory and Method. Edinburgh : Edinburgh University Press.

    - Denzin, Norman K. 1991. Images of Postmodern Society : Social Theory and Contemporary Cinema. London ; Newbury Park : Sage Publications.

    - Esquenazi, Jean-Pierre. 2009. La Vérité de la fiction : comment peut-on croire que les récits de fiction nous parlent sérieusement de la réalité ? Paris : Hermès science publications.

    - Niney, François. 2004, L’Épreuve du réel à l’écran : Essai sur le principe de réalité documentaire. Bruxelles : De Boeck.

     

     

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    L3 LLCE mineure Enseignement - Civilisation des pays anglophones (UE22)

     

    • Renaissance England and the Reformation (R. BETHMONT)

     

     2e SEMESTRE, horaire à venir

     

    This course will offer an overview of the Tudor Age from Henry VIII to Elizabeth I, insisting more particularly on the great religious transformation of the century ; the adoption of Protestantism. Students will not only study the political significance of England choosing the side of the Reformation in Europe (an essential aspect of religious reforms), but also the change that this represented in the experience and worldview of the English at the time. It was because religious reforms had a direct impact on people’s lives and beliefs as well as a political significance that they were the occasions of impassioned controversies and conflicts throughout the 16th century.

     

    Quelques ouvrages disponibles à la BU :

    - Rémy Bethmont, L’Anglicanisme : un modèle pour le christianisme à venir ? Genève, Labor et Fides, 2010 (la 1ere partie de l’ouvrage uniquement sur les XVIe-XVIIe siècles)

    - Bernard Cottret, Histoire d’Angleterre XVIe-XVIIIe, Nouvelle Clio, Presses Universitaires de France, 1996.

    - MacCulloch, The Later Reformation in England, 1547-1603, Palgrave, 2001.

    - Jean-Pierre Moreau, Henry VIII et le schisme anglican, Presses Universitaires de France, 1994.

    - Penry Williams, The later Tudors : England, 1547-1603, New Oxford History of England, Oxford University Press, 1998.

     

     

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