Vous êtes ici : Accueil > Arnaud Regnauld
  • Arnaud Regnauld

    • Version imprimable de cet article
    • Agrandir le texte
    • Restaurer la taille normale
    • Réduire la taille du texte
  • Arnaud Regnauld

    Scroll down for English version.

    Titre
    Professeur de littérature américaine et traduction
    Directeur du Master de traduction T3L

    Membre de l’EA 1569 - Transferts critiques et dynamique des savoirs

    Email : aregnauld@univ-paris8.fr

    Permanences :
    • le jeudi en salle B223 (sur rendez-vous)
    Cours enseignés :

    Premier semestre :
    Domaine(s) de recherche :
    • Fiction américaine contemporaine expérimentale : hypertextualité et cyberfiction

    • Traduction, remédiatisation et intermédialités

    • Science, littérature et philosophie






    Academic Background

  • Research

  • Teaching

  • Publications

  • Administrative Functions

  • Translations




  • ACADEMIC CURRICULUM



    1991 Laureate of the competitive entrance exam to ECOLE NORMALE SUPERIEURE of Fontenay St-Cloud.

    1995 Laureate of the competitive exam of “AGREGATION”, majoring in anglophone literature

    2002 DOCTORAL THESIS in anglophone studies at University of Paris 3 - Sorbonne nouvelle (558 pages)
    “The Temptation of Eroticism in John Hawkes’ Fiction.” Obtained with summa cum laude. Jury members : Professor Gérard Deléchelle (University François Rabelais, Tours), Professor Marie-Christine Lemardeley (University of Paris 3 - Sorbonne nouvelle ; supervisor), Professor Claudine Raynaud (University François Rabelais, Tours), Professor Françoise Sammarcelli (University Paris 4 - Sorbonne), Professor Christine Savinel (University of Paris 3 - Sorbonne nouvelle ; chair).

    2012 Accreditation Granted to Supervise PhD Research in Human Sciences (Habilitation à Diriger des Recherches) at University of Paris-Diderot "Incarnation in Contemporary American Literature (20th-21st centuries)". Jury members : Professor Yves Abrioux (University Paris 8), Professor Isabelle Alfandary (University Paris 12), Professor Antoine Cazé (University Paris 7 ; supervisor), Professor Mathieu Duplay (University Paris 7 ; chair), Professor Bertrand Gervais (UQAM, Canada)

    TEACHING EXPERIENCE

    Since Sept. 1, 2013 UNIVERSITY OF PARIS VIII - Vincennes - Saint-Denis Professor of American Literature and Translation Studies

    2003-2013 UNIVERSITY OF PARIS VIII - Vincennes - Saint-Denis
    Associate professor of American Literature and Translation Studies

    1997-2003 Lecturer in American literature and translation at University François Rabelais (Tours)

    1992-93 / 95-97 HARVARD UNIVERSITY
    Teaching assistant in the Department of Romance Languages and Literatures - four times laureate of Derek Bok Center’s award “Excellency in teaching ” (1995-96 / 1996-97)



    RESEARCH


    Experimental contemporary American fiction : hypertextuality and cyberfiction / translation, remediation and intermediality / science and literature


    AFFILIATIONS


    - Member of CRLC (Research center on literature and cognition), EA 1569, University of Paris 8.
    - Member of ODELA (Observatory of American literature), EA 3506, University of Paris 7.
    - Member of joint research project OTNI (Unidentified Textual Objects), Universities of Paris 7 and 8.
    - Member of IATIS.

    Back to top

    DIRECTION OF COLLECTIVE WORKS


    - [L’intime et le politique dans la littérature et les arts contemporains,
    Florence Baillet et Arnaud Regnauld (dir.), Paris : Michel Houdiard Editeur, 2011 Online version : in Le Texte Etranger #8 Proceedings of the eponymous symposium, Florence Baillet and Arnaud Regnauld eds.-

    - Cahiers du CICLaS #9, "COULEURS," in collaboration with Béatrice Trotignon (Paris 9) and Isabelle Alfandary (Lyon 2), Presses de Paris-Dauphine, 2006.

    - Cahiers du GRAAT #37, Proceedings of the symposium “(R)apports Textuels, ” organized in collaboration with Eric Athenot (Tours), Presses Universitaires François Rabelais, 2007.



    ORGANIZATION OF CONFERENCES AND WORKSHOPS


    - Organizer of the international and transdisciplinary conference : "Le sujet digital : l’hypermnésie / The Digital Subject : Questioning Hypermnesia," University of Paris 8, in collaboration with Pierre Cassou-Noguès (department of philosophy) and Claire Larsonneur (department of anglophone studies), Nov. 13-15, 2012.

    - Moderator of the workshop "Digital Subjectivities" at the SLSA 2012 annual conference "Nonhuman", Milwaukee, WI, Sept 27-30, 2012.

    - Member of the organizing and scientific committees of the international symposium on "Translating E-Lit," Universities of Paris 8 and Paris 7, June 12-14, 2012.

    - Organizer and moderator of the workshop “Databases, Interfaces and Hypermedia Environments : an Epistemological Paradigm Shift for the Humanities ?” at the symposium “États critiques et Transitions disciplinaires,” University of Paris 8, Nov. 18-19, 2011.

    - Member of the organizing committee of the international symposium on “Translation(s), Migration(s), Identitie(s),” Dec 2-4 2010, University of Paris 8.

    - Moderator of the workshop “Translation and New Media” at the international symposium on “Shifting Paradigms : How Translation Transforms the Humanities,” University of Illinois, USA, Oct. 14-16, 2010.

    - Organizer of the international conference “The Intimate and the Political in Literature and the Arts From the 1970s on,” in collaboration with Florence Baillet and Karin Maire (Department of German Studies, University of Paris 8), June 2-5, 2010.

    - Organizer and moderator of the workshop “Intermédialités” at the international symposium “The Intimate and the Political in Literature and the Arts from the 1970s on,” University of Paris 8, June 2-5, 2010.

    - Moderator of the workshop “Generic and formal evolutions ” at the international symposium “Passage(s) of Contemporary American Fiction, Transmissions, Transitions, Translations” organized by Professor Marc Chénetier, IUF-University of Paris 7, Charles V Institute (ODELA), March 22-24, 2007.

    - Co-chair of the workshops “Semiotics of color” with Béatrice Trotignon (University of Paris IX) at the Annual Congress of the French Association of American Studies - “Colors of America” in Pau, May 21-23, 2004.

    - Organizer of the GRAAT conference “(R)apports Textuels,” in collaboration with Eric Athenot (University of Tours), Sept. 19-20, 2003.


    READING COMMITTEES


    Member of the reading committee of the2007 international e-poetry symposium at University of Paris 8 organized by Philippe Bootz.


    Member of the scientific committee of The Electronic Literature Organization 2013 Conference "Chercher le Texte : Locating the Text in Electronic Literature" hosted by the Laboratoire Paragraphe and the EnsAD (Ecole nationale supérieure des Arts Décoratifs), Paris, France, September 24-27, 2013.



    PUBLICATIONS


    1- “Poétique du désir : figuralité de la syntaxe dans Second Skin de John Hawkes,” Cahiers de Charles V #29 - “Etats-Unis : formes récentes de l’imagination littéraire,” Marc Chénetier and Catherine Bernard eds, Paris : Institut d’Etudes Anglophones de l’Université Paris 7, Dec. 2000.


    2- “The Frog de John Hawkes ou le coassement cocasse d’une grenouille gauloise,” Humoresques #15 - “L’humour américain,” Martine Chard-Hutchinson ed., Paris : CORHUM, Jan. 2002.


    3- “L’érotisme dans Virginie de John Hawkes ou le décentrement du sens,” E-rea #1.1 - “Eros en Amérique”, Suzanne Fraysse ed., Feb. 2003.
    URL : http://erea.revues.org/index76.html


    4- The Frog de John Hawkes, ou la grenouille cannibale : de la mare à la toile,”RFEA#102, Paris : Belin, Dec. 2004.


    5- “Liberté d’écriture. Les bains de Diane : quatre scènes de marais dans l’œuvre de John Hawkes,” Cahiers du GRAAT #29 - “Liberté/Libertés Liberty/Liberties,” Sylvia Ullmo ed., Tours : Presses Universitaires François Rabelais, 2005.


    6- “Second Skin de John Hawkes : la chair de l’anagramme,” Cahiers du GRAAT #31 - “L’allusion et l’accès,” Peter Vernon ed., Tours : Presses Universitaires François Rabelais, 2005.


    7- “Ego sum qui sum : quid de ‘Diane Williams’ ?” Cahiers de Charles V #38 - “Etats-Unis : formes récentes de l’imagination littéraire II,” Marc Chénetier ed., Paris : Institut d’Etudes Anglophones de l’Université Paris 7, June 2005.


    8- “La mesure de l’obsession dans les nouvelles de Diane Williams,” Les formes de l’obsession dans la literature anglaise et américaine, Marc Amfreville et Claire Fabre eds., Paris : Michel Houdiard éditeur, June 2006.


    9- “Du nom d’auteur au non auteur. La signature en question dans les nouvelles de Carter Scholz,” Cahiers du GRAAT #36 - La négation, Stéphanie Bonnefille and Sébastien Salbayre eds., Tours : Presses Universitaires François Rabelais, 2006.


    10- “Confession d’un désaveu : Travesty de John Hawkes ou le lyrisme de la métafiction,” Cultures de la confession. Formes de l’aveu dans le monde anglophone, Aix-en-Provence : Presses de l’Université de Provence, 2006.


    11- “Le visage de Diane Williams : l’infigurable envers,” TLE #24 - “Forces-Figures”, Noëlle Batt ed., Saint-Denis : Presses Universitaires de Vincennes, 2006.


    12- “Le partage du monde : l’altérité dans les nouvelles de Gary Lutz,” Travaux et documents #31 - Le Texte Etranger - Travaux 2004-2006,” Claire Joubert ed., Saint-Denis : Presses Universitaires de Vincennes, 2006.


    13- “An Irish Eye de John Hawkes : hoc est enim corpus meum,” Cahiers du GRAAT - (R)apports Textuels, Eric Athenot and Arnaud Regnauld eds., Tours : Presses Universitaires François Rabelais, 2007.


    14- “Jim Rosenberg’s Diagram Poems Series #3 : A Few Preliminary Notes on Translation Issues,” in collaboration with Hélène Perrin, Proceedings of the international symposium E-Poetry 2007, Philippe Bootz and Patrick Burgaud eds.


    15- “ ‘Inept at reading : relationship’ - La relation hypertextuelle en question dans les Diagram Poems Series #3 de Jim Rosenberg,’ in collaboration with Hélène Perrin, La relation, Vincent Broqua, Elisabeth Vialle and Tatiana Weets eds, Paris : Michel Houdiard éditeur, Dec. 2008.


    16- “Interrupting D : Patchwork Girl’s Syncopated Body,” RFEA n°121 - “Le suspens,” Anne-Laure Tissut ed., Paris : Belin, janvier 2010.


    17- “Shelley Jackson : femme-machine. L’imaginaire cyborg de Patchwork Girl (1995) et My Body & A Wunderkammer (1997),” ÉPISTÉMOCRITIQUE Vol. VI - “La machine”, winter 2010.


    18- “Machinic Minds and Posthuman Bodies : the Complexities of Intimacy in Three Electronic Works by Shelley Jackson, Patchwork Girl, My Body & A Wunderkammer, and The Doll Games, Etudes Anglaises 63-2 - “Contemporary American Fiction, an Update,” Jean-Yves Pellegrin ed., Paris : Klincksieck, 2010.


    19-“Adventures in the Alaskan Skin Trade et Sweet William. A Memoir of Old Horse de John Hawkes : le masque et la mue,” L’épuisement du biographique ?, Vincent Broqua and Guillaume Marche eds, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, 2010


    20- “Vers une resubjectivation par le machinique,” Le Texte Etranger #8, Proceedings of the international and transdisciplinary symposium “The intimate and the political in literature and the arts from the 1970s on,”, Florence Baillet and Arnaud Regnauld eds, winter 2011.


    21- “The Posthuman Quiddity of Matthew Derby’s Super Flat World ,” Transatlantica Online , 2 | - “New American Voices,” Brigitte Félix ed., April 19, 2011.


    22- ‘Pornosophic Philosophiction Coming Your Way’ : interfacing with Mark Amerika’s GRAMMATRON. Paris, Cahiers de Charles V # 47 - How To Read Contemporary American Literature, Antoine Cazé (dir.), Paris, Institut d’études anglophones de l’Université Paris 7, December 2011.


    23- “Between the Visceral and the Virtual : Navigating the Embedded Surfaces of Shelley Jackson’s Patchwork Girl ,” Science and American Literature in the 20th and 21st Centuries, Frédéric Dumas, Ronan Ludot-Vlasak and Claire Maniez (eds), Cambridge, Cambridge Scholars Publishing, 2012.


    24- "Livres de sable et parcours incertains : exploration de trois cyberfictions. Michael Joyce : afternoon, a story (1987), Shelley Jackson : Patchwork Girl (1995), Mark Amerika : GRAMMATRON (1993-1997)," TLE #28 - La vérité en fiction, Saint-Denis : Presses Universitaires de Vincennes, 2012.x



    UPCOMING PUBLICATIONS



    25-" ’To incorporate or not to incorporate, that is the nullification.’
    Digital Embodiment in GRAMMATRON and PHON:E:ME by Mark Amerika", to be published in RFEA, Ecrire le corps, Sylvie Bauer (ed.), Paris : Belin, 2012.


    26- " ’I link therefore I am’ : l’expérience de soi dans GRAMMATRON, PHON:E:ME et Filmtext 2.0 de Mark Amerika," presented at the national symposium on "Experience," University of Paris 12 - Créteil, June 16-18, 2011.


    27- “Monstrous Possibilities : Translation in Patchwork Girl by
    Shelley Jackson,” paper presented at the international symposium on
    “Shifting Paradigms : How Translation Transforms the Humanities,”
    University of Illinois, USA, Oct. 14-16, 2010.



    SUBMITTED FOR PEER REVIEW BEFORE PUBLICATION



    28- “Turning the Library into a (Meta)Narrative : Surfing the Intertext of Shelley Jackson’s Patchwork Girl,” presented at the international symposium on “Informational Spaces and Databases,” University of Paris 10 - Nanterre, Jan. 15-16, 2010.


    29- " ’You are about to enter GRAMMATRON. Please wait while the machine reads you’ : la machine-à-délire de Mark Amerika," presented at the "Pratiques créatives sur Internet" seminar, CNRS, Laboratoire "Communication et politique", Jan. 25, 2011.





    UNPUBLISHED PAPERS



    - Ghost memories, digital archives and posthuman subjectivities : Shelley Jackson’s Patchwork Girl and My Body & A Wunderkammer, SLSA annual conference "Nonhuman", Milwaukee, WI, Sept. 27-30, 2012.


    - "Patchwork Girl de Shelley Jackson, ou le spectre d’une mémoire dés/incarnée," "Mapping Humanity and the Post-Human" international symposium, UBO, Brest, Sept. 5-7, 2012


    - "The Task of the Cybertranslator," round table "On Translating afternoon, a story into French", international symposium "Translating E-Lit", Universities of Paris 7 & Paris 8, Saint-Denis and Paris, June 12-14, 2012.


    - "Chasing Ghosts : Experiencing the Visual Tactility of Michael Joyce’s Electronic Hyperfictions, afternoon, a story (1987) and Twelve Blue (1996)," The Louisville Conference on Literature and Culture Since 1900, Louisville, KY, Feb. 23-25, 2012.


    - "Au temps de l’inhumain : GRAMMATRON, PHON:E:ME et Filmtext 2.0 de Mark Amerika," presented at the national symposium E-formes 4 on "Les E-Formes face à l’éphémère technologique," University Jean-Monnet, Saint-Etienne, Dec. 1-3, 2011.


    - "Memory at Work in Michael Joyce’s afternoon, a story, Shelley Jackson’s Patchwork Girl and Mark Amerika’s GRAMMATRON," presented at the international workshop on "Literature and Digital Society," University of Paris 8, Laboratoire Paragraphe - Écritures et Hypermédiations numériques, Oct. 5-7, 2011.


    - "De l’utopie à l’achronie ou les fluctuations de l’estime dans Second Skin de John Hawkes", presented at a GRAAT workshop (University of Tours), Dec. 14, 2000.





    REVIEWS



    - Norman Rush, Accouplement in La Quinzaine littéraire #933, Jan. 1st, 2006
    - Hélène Aji, Brigitte Félix, Anthony Larson et Hélène Lecossois, L’impersonnel en littérature. Explorations critiques et théoriques », Transatlantica Online, 1


    ADMINISTRATIVE FUNCTIONS


    PAGE UNDER CONSTRUCTION



    TRANSLATIONS


    Human sciences


    • Articles for l’Historial de la Grande Guerre research group published in the annual review 14-18 Aujourd’hui, Agnès Viénot, 2003.
    - « La mobilisation de la recherche industrielle en Allemagne mise au service de la guerre chimique » par Jeffrey Johnson (Villanova University, USA)
    - « L’Entente chimique : l’échec de l’avenir à la fin de la guerre » de Roy MacLeod (Sydney University, Australia).
    - Leonard V. Smith : compte rendu de lecture sur un ouvrage de Margaret Darrow, écrit par (Oberlin College, USA)
    - « L’Historial de la Grande Guerre, dix ans après » de Jay Winter


    Politicide by sociologist Baruch Kimmerling, Agnès Viénot, 2003.


    • Articles published in l’Encyclopédie de la Grande Guerre edited by l’Historial de la Grande Guerre research group, éditions Bayard, 2004.
    - « Effort de guerre », Jay Winter (Yale University, USA)
    - « La pandémie de grippe de 1918-19 », Jay Winter (Yale University, USA)
    - « Nourrir », Jay Winter (Yale University, USA)
    - « Objets de guerre », Dr. Nicholas J. Saunders (University College, London, UK)
    - « Refus, mutineries, répressions », Leonard V. Smith (Oberlin College, USA)
    - « Stratégie » Hew Strachan (Oxford University, UK)
    - « Villes », Jay Winter (Yale University, USA)


    • Four works by Peter Ackroyd,
    - Au tout début, Paris, Tournon, 2005.
    - Au royaume des morts, Paris, Tournon, 2005.
    - La Rome antique, Paris, Tournon, 2006.
    - La Grèce Antique, Paris, Tournon, 2006.


    • Articles published in Vers la guerre totale. Le tournant de 1914-1915, John Horne (dir)., Taillandier, 2010.
    - « Un tournant dans la guerre : le typhus dans les camps de prisonniers de guerre allemands en 1915 » de Heather Jones.
    - « Les violences de l’armée russe à l’encontre des Juifs en 1915 : causes et limites » de Peter Holquist.
    - « Les causes immédiates de l’élimination des Arméniens ottomans » de Donald Bloxham.


    Autobiography


    Un terrible revers de fortune by Fred Mann, Collection Azrieli des mémoires de survivants de l’Holocauste, 2011.


    Novels


    - La lune des mutins by David Weber, éditions de l’Atalante, 2004.
    - American Gangster by Max Allan Collins, Michel Lafon, 2007.
    - Les Ruines by Scott Smith, Michel Lafon, 2007.
    - Player One by Ernest Cline, Michel Lafon, 2013.


    Young adults


    - Tunnels by Roderick Gordon and Brian Williams, Michel Lafon, 2007.
    - Tunnels - Profondeurs by Roderick Gordon, Michel Lafon, 2008.
    - Tunnels - Chute Libre by Roderick Gordon, Michel Lafon, 2008.
    - Tunnels - Plus proche by Roderick Gordon, Michel Lafon, 2009.
    - Tunnels - Spirale by Roderick Gordon, Michel Lafon, 2010.
    - Le chaperon rouge by Sarah Blakley-Cartwright, Michel Lafon, 2011.


    Contemporary cuisine


    - Chocolate Desserts / Mes desserts au chocolat by Pierre Hermé and Dorie Greenspan, Agnès Viénot, 2002.
    - Desserts by Pierre Hermé / Mes desserts préférés by Pierre Hermé and Dorie Greenspan, Agnès Viénot, 2003.
    - Raw / Cru de Charlie Trotter and Roxanne Klein, Agnès Viénot, 2004.
    - Men in the Kitchen / Ces hommes qui cuisinent d’Alex Miles, Agnès Viénot, 2005.
    - Art and Cook / Art and Cook, by Allan Ben et Emmanuel Paletz, Agnès Viénot, 2005.
    - Amuse-toi en cuisinant ! 100 recettes équilibrées pour les petits gourmands by Nicola Graimes, Tournon, 2007.

    • {id_article=#ENV{id_article}}
    • Version imprimable de cet article
    • Agrandir le texte
    • Restaurer la taille normale
    • Réduire la taille du texte
    • retour en haut de la page