Vous êtes ici : Accueil > Liste des enseignants > Introduction aux études littéraires
  • Introduction aux études littéraires

    • Enregistrer au format PDF
    • impression
    • Envoyer cet article par courrier électronique
    • Agrandir le texte
    • Restaurer la taille normale
    • Réduire la taille du texte
  • REMINDER - mid-term exam on Friday, March 15

    Le texte que vous aurez pour le devoir de ce vendredi 15 mars 2013 pour est consultable sur google. books à l’adresse suivante :
    Il s’agit de la nouvelle de Kate Chopin, "An Idle Fellow" [1893] First published in Complete Works of Kate Chopin (1969)



    Andrée-Anne Kekeh
    Introduction aux études littéraires (L1/L2)
    code apogée : UB12U04A
     
    Selected Bibliography
    Baldick, Chris, The Concise Dictionary of Literary Terms, Oxford, 1991.
    Costa, Denise & Francis Moulonguet, Méthode littéraire, Sedes, 1998.who
    Dessons, Gérard, Introduction à l’analyse du poème, Nathan, 2000. (1ère ed. 1991).
    Fenton, James, An Introduction to English Poetry, Penguin, 2003 (1ère ed. 2002).
    Goldenstein, Jean-Pierre, Entrées en littérature, Hachette, 1990.
    Houdart, Olivier & Sylvie Prioul, La ponctuation ou l’art d’accommoder les textes. Seuil, 2006.
    Koch, Kenneth, Making your Own Days : The Pleasures of Reading and Writing Poetry. Simon & Schuster, 1998.
    Hughes, T. & C. Patin, L’analyse textuelle en anglais : Narrative Theory, Textual Practice, Dunod, 1995.
    Reboul, Olivier,  Introduction à la rhétorique, PUF, 1991.
    Taane, Eric, L’explication de texte, Hachette, 1997.
    Viala, Antoine, Savoir-lire, Didier, 1982
     
    Calendrier
    Semaine
    S.6 Introductory remarks on reading + Reading R. Carver, « The Father ».
    S.7. K. Chopin, “The Blind Man”
    S. 8. A. Walker, « The Flowers » 
    S.9 Schutzman, « The Bank Robbery »
    S. 10. W.C. Williams, « the Use of Force »
    S.11 Mid-term (15 mars 2013)
    S.12 W.C. Williams, “Pigheaded Poet”
    S.13 Pat Mora, “Immigrants” & L. Hughes, « What Happens to a Dream Deferred »
    S.14 A. Sexton, « Music Swims Back to Me »
    S.15 G. Brooks, « We Real Cool »
    S. 16 C.P Gilman, « an Obstacle »
    S. 17 Wrap-up session
    S. 20 FINAL


     

    Brochure - Table of Contents

    POETRY

    Entry - Vladimir Nabokov, "Good Readers, good writers" in Lectures on Literature, 1980
    p. 1 Charlotte Perkins Gilman, “An Obstacle” 1899 in Literature and Gender, ed. E. Goodman, 1996. Read chapter “Entrées en poésie” in J.P Goldenstein
    p. 2 Gwendolyn Brooks, “We Real Cool”, 19­­60. Read chapter on « Music » pp. 28-39 in K. Koch
    p. 3 Anne Sexton, « Music Swims Back To Me » To Bedlam and Part Way Back, 1960. Read chapter on « Music » pp 40-50. in K. Koch
    p. 3 William Carlos Williams, “Pigheaded Poet” Poems, 1941 Read chapter on « the Inclinations of the Poetry Language » in K. Koch, pp. 57-70
    p. 4 Pat Mora, “Immigrants” My Own True Name, 1986. Read chapter “L’objet poétique » in J.P Goldenstein
    p. 4 Langston Hughes, “Harlem” (2) Montage of a Dream Deferred, 1951. Read chapter “Entrées en poésie” in J.P Goldenstein
    SHORT STORIES
    p. 5 Steven Schutzman, “The Bank Robbery” [1976] in Sudden Fiction, eds R. Shapard & J. Thomas, 1986. Read chapter on “Tropes” and chapter on “Time” in Hughes & Patin
    p. 6 Raymond Carver, “The Father” Will You Please Be Quiet, Please ? 1976. Read chapter on “Characters” and chapter on “Narrating agency” in Hughes & Patin
     
    pp. 7-9 Kate Chopin, “The Blind Man” [1896] A Vocation and a Voice, 1897. Read chapter on “Characters” and on “Setting” in Hughes & Patin
    pp. 9-11 William Carlos Williams “The Use of Force” Life along the Passaic River Read chapter on 
    “Focalization” in Hughes & Patin
     
    p. 12. Alice Walker, “The Flowers” in Love and Trouble, Read chapter on “Setting” in Hughes & Patin 


     
     
    • Enregistrer au format PDF
    • impression
    • Envoyer cet article par courrier électronique
    • Agrandir le texte
    • Restaurer la taille normale
    • Réduire la taille du texte
    • retour en haut de la page